Reclame staat bol van verborgen verleidingstechnieken

Deel:

Reclame staat bol van verborgen verleidingstechnieken

Datum bericht: 16 januari 2014

Wat is de geheime kracht achter reclameboodschappen die ons overhalen om gezonder te gaan leven of om dat ene product te kopen? Gedragswetenschappers Rick van Baaren en Matthijs van Leeuwen van de Radboud Universiteit schreven samen met psycholoog en vormgever Marc Andrews het boek Hidden Persuasion over de verborgen verleiders in reclameboodschappen.

Hoogleraar gedragsbeïnvloeding Van Baaren: ‘Hersenonderzoek speelt een steeds dominantere rol in psychologie, marketing en reclame. Met dit boek willen wij mensen laten zien hoe je die inzichten praktisch terugziet in reclame.’ Het boek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar beïnvloeding. Bijvoorbeeld over hoe het brein oordeelt over de betrouwbaarheid van de mensen die we zien. Van Baaren: ‘Een lachend gezicht komt vriendelijker over, maar een te volle lach wekt juist weer minder vertrouwen dan een lach die langzaamaan ontstaat. Mensen zijn sociale wezens en hebben de neiging om elkaars gedrag en beslissingen te kopiëren. Facebook maakt daar goed gebruik van.

Reclames

Er zijn tal van factoren die bewust, maar vaak ook onbewust, van invloed zijn op de keuzes die we maken:
Veelgebruikte fenomenen in de reclame zijn bijvoorbeeld schaarste (limited edition, last chance!) vergelijking, exclusiviteit of personifiëring. Ook de context waarin het product getoond wordt is belangrijk. Een grote beker koffie voor vijf euro lijkt een goede deal als een half zo grote beker maar een euro minder kost. Uit een campagne ter bevordering van gezond gedrag: als je een hond uitdost als een prinses kost je dat elf minuten: twee keer per dag tanden poetsen kost je maar twee keer twee minuten.
Cordaid vroeg om een donatie van 1.50 euro voor betere leefomstandigheden in Afrikaanse gemeenschappen. In een advertentie werd die donatie vergeleken met de kosten van een fles aftershave.
Coca Cola introduceerde een serie flesjes met populaire mannen- en vrouwennamen. Dit creëert een sfeer van familiariteit en gelijkheid, waardoor mensen zich aangetrokken voelen tot het product.
Ook het erkennen van weerstand bij de ontvanger is een verleidingstechniek. ‘Ik weet dat je het er niet mee eens bent, maar…’. In de reclames voor het Hans Brinker Hotel in Amsterdam bijvoorbeeld ligt de nadruk op de schamele service van het hotel. Daardoor zien de klanten het als een betaalbare plek om te overnachten.

Reclames

Ook vermenselijking is vaak te zien in reclames. Een plant heeft ook gevoel. Of bijvoorbeeld de letters e die gekanteld zijn in de naam Heineken zodat ze lijken te glimlachen en daardoor meer menselijk zijn.

Voorwaarden voor gedragsbeïnvloeding De auteurs hebben 33 reclamestrategieën geanalyseerd. Elke strategie wordt uitvoerig beschreven, geïllustreerd en voorzien van een oordeel over de verleidingskracht: wil een boodschap ons verleiden tot actie, dan moet deze iets oproepen in ons onbewuste en aansluiten bij onze sociale of persoonlijke behoeften.

Hidden Persuation. 33 Psychological influence techniques in advertising. Marc Andrews, Martijn van Leeuwen en Rick

 

http://www.ru.nl/actueel/nieuws-0/@930228/reclame-staat-bol/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s