Opmars jong winkelpersoneel uit Zuid Europa in trendy stores in Amsterdam (die geen Nederlands spreken)

Herenafdeling? In English, please…

 »
 ANP

Door economieredacteur Bart Kamphuis

Er ontstaat een nieuwe vorm van gastarbeid in de kledingbranche. Grote internationale ketens als H&M en Inditex (het bedrijf achter onder meer Zara en Pull&Bear) laten buitenlandse, veelal Zuid-Europese jongeren werken in Nederlandse kledingzaken. De meesten spreken niet of nauwelijks Nederlands.

Hoeveel het er zijn, is niet duidelijk. Maar een tocht door kledingwinkelstraten in Amsterdam en Rotterdam toont de trend: in vrijwel alle zaken van H&M, Zara, Pull&Bear, Bershka, Abercrombie&Fitch, Urban Outfitters en Forever 21 loopt personeel rond dat vragen als “heeft u kinderkleding?” of “waar is de herenafdeling?” niet in het Nederlands kan beantwoorden. Moeilijker vragen worden vaak niet eens verstaan. “In English, please…”

Extra glans

Het zijn jonge, hippe Spanjaarden, Italianen en een enkele Oost-Europeaan. Thuis is de (jeugd)werkloosheid hoog, in Nederland kunnen ze aan de slag om het kosmopolitische karakter van kledingzaken extra glans te geven.

Tenminste, dat is het argument dat trendwatchers noemen. De kledingketens zelf laten zich niet uit over het opmerkelijke personeelsbeleid. H&M is al dagen niet bereikbaar voor de pers en Inditex laat het bij een e-mail waarin staat dat het bedrijf niet discrimineert op grond van huidskleur en nationaliteit en zich houdt aan alle arbeidswetten.

Kosmopolitische werkelijkheid

Internet en televisie creëren een kosmopolitische werkelijkheid waarin de jeugd zich thuis voelt en de modewereld speelt daar als een van de eersten op in. Zo verklaart Mariette Hoitink het personeelsbeleid van de internationale ketens, die zij als eigenaar van HTNK Fashion Recruitment & Consultancy tot haar klantenkring rekent.

“Bedrijven willen een internationale uitstraling. En ook wat betreft adviezen over welke kleding goed verkoopt, dan heb je meer aan verschillende nationaliteiten en verschil in kleedgedrag. Dat geeft jou als merk veel meer informatie.”

Hoitink verwacht na de mode een opmars van buitenlands personeel in voedselwinkels en in de horeca. “Amsterdam en Rotterdam lenen zich heel goed voor het uitproberen van nieuwe, internationale concepten.”

http://nos.nl/artikel/666620-herenafdeling-in-english-please.html

 

2 thoughts on “Opmars jong winkelpersoneel uit Zuid Europa in trendy stores in Amsterdam (die geen Nederlands spreken)

  1. Van de EU mag iedereen overal werken binnen de EU, dus komt het winkelpersoneel gewoon uit Spanje of Hongarije i.p.v. uit Alkmaar, zo eenvoudig is het . (want men wilde zo graag bij de EU toch)

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s