Eastwood is de ‘pussy generation’ zat

‘Just fucking get over it’. Dat is de reactie van westernheld Clint Eastwood op de ‘domme dingen’ die Trump zoal over Mexicanen, moslims, immigranten en vrouwen heeft gezegd. ‘Trump heeft een punt, want stiekem is iedereen al die politieke correctheid zat’, zegt de 86-jarige Dirty Harry-acteur in een interview met mannenblad Esquire. ‘We bevinden ons in een ‘pussy generation’. Iedereen loopt op eieren, mensen beschuldigen elkaar van racisme. Toen ik opgroeide, werden die dingen niet racistisch genoemd.’

Eastwood kan het weten. In Gran Torino (2008) speelt hij een Koreaanse veteraan die een hekel heeft aan Aziaten, latino’s en zwarte mensen – en dat voortdurend laat merken met bijbehorend racistisch taalgebruik. ‘Toen ik het script voor Gran Torino kreeg waarschuwden ze me: het is heel goed, maar politiek incorrect. Ik nam het mee naar huis, las het en de volgende ochtend gooide ik het op het bureau en zei: we beginnen meteen.’

Hoewel de wereldberoemde acteur en regisseur geen officiële steun heeft uitgesproken voor een van beide kandidaten, zegt hij zonder twijfelen voor Trump te gaan stemmen. Trumps opmerkingen waren dom, geeft Eastwood toe. ‘Ze zeggen aan allebei de kanten domme dingen. Maar iedereen is meteen van ‘oh, dat is racistisch’, en ze maken er een enorm ding van. Just fucking get over it. We leven in een treurig moment in de geschiedenis.’

Het vervelendst aan de huidige politiek vindt de man die zichzelf onder de ‘anti-pussy generation’ schaart, dat politici zo sáái zijn. ‘Ze vervelen iedereen. Een groot marinegeneraal zei ooit ‘Je mag me uithongeren, je mag me slaan, je mag me doden, maar verveel me niet’. En dat is precies wat er nu gebeurt. Iedereen verveelt iedereen. Al deze rotzooit verveelt me. Alle kandidaten vervelen me.’

Volkskrant

Leave a Reply

