Dienstplicht

ik heb als dienstplichtig soldaat 71/5 gediend bij dit onderdeel van de landmacht, er werd nog appel gehouden met zwaarden uit de ‘Indische tijd” , ik voelde geen verbintenis met deze Generaal wiens NSB zoon diende bij de Waffen SS, een bekende tropen arts toen. Ik was een van de eerste VVDM’ers/soldaten actief lid vakbond die in mijn tijd de groetplicht wist af te schaffen en vrije haardracht voor elkaar kreeg. Ik weet dat de MID me in de gaten hield , maar daar was ik eerder trots op , want we deden het voor ‘onze maten’ niet voor ons zelf . Een PvdA’er haalde me bij de VVDM , ik heb toen ook PvdA gestemd omdat toen minister Vredeling met ons was , en niet met het militaire kader ,een geweldige minister in mijn ogen. Dat ik van tijd tot tijd om niets achter de wacht in de cel zat (deur bleef open) was de prijs die ik betaalde voor activisme, maar als Geus wordt je daar alleen maar sterker van . Dat zei ik ook tegen de militair Gouverneur van Breda die me eens kwam opzoeken :” we houden je in de gaten mannetje” ( ik was net 19 jaar , mocht een jaar vervroegd in dienst ) waarop ik weer zei :” u doet maar Kolonel u heeft zeker verder niet al te veel om handen “. Ik denk dat ik niet vaker iemand zo boos heb gezien toen als die man, dat zei een soldaat tegen hem ! 🙂

Joannes Benedictus van Heutsz (Coevorden, 3 februari 1851 – Montreux, 11 juli 1924) was een Nederlands luitenant-generaal, onder meer gouverneur-generaal van Nederlands-Indië (1904-1909) en militair en civiel gouverneur van Atjeh.
NL.WIKIPEDIA.ORG

Leave a Reply

