Voor Mel Gibson – de regisseur – is er hoop

Profiel Mel Gibson

Met het door hem geregisseerde, waargebeurde en religieus getinte WO II-oorlogshorrorheldenepos Hagsaw Ridge werkt de gevallen ster Mel Gibson aan zijn rehabilitatie. Hij moet van heel ver komen.

Zie hem bezig op de rode loper. Handtekeningen zetten voor zo veel mogelijk joelende, elkaar verdringende Italianen, de armen uitgestoken naar de ster. Die tekent met z’n stift ook nog even een zwart snorretje onder de neus van een dolgelukkige fan met een in blauwe banen geverfd Braveheart-gezicht. Boven de mensenmassa zwaaien van huis meegenomen maskers op stokjes, met zijn beeltenis erop.

Disney-goeiig geacteerd door hoofdrolspeler Andrew Garfield, in een film vol pathos, horror en oorlogsfilmclichés

Gibson in The Beaver.
Gibson in The Beaver. ©

Acteur en regisseur Mel Gibson, tegenwoordig voorzien van grijze puntbaard, is in Venetië voor Hagsaw Ridge, zijn waargebeurde WO II-drama over de Amerikaanse hospik Desmond Doss. Die wenste als gewetensbezwaarde geen wapens aan te raken, werd uitgekotst tijdens zijn militaire training en kwam zelfs voor de krijgsraad toen hij een bevel weigerde. Eenmaal aan het front toonde de christen van de Zevendedagsadventisten zich een oorlogsheld, die onder Japans vuur de ene na de andere gewonde Amerikaanse soldaat redde. Een patriottische én pacifistische Amerikaan van eenvoudige komaf, met joekel van een hillbilly-accent en een rotsvast geloof. Disney-goeiig geacteerd door hoofdrolspeler Andrew Garfield, in een film vol pathos, horror en oorlogsfilmclichés.

‘Mel was als een moeder op de set’, zei Garfield over zijn regisseur.

Dat is het woord dat iederéén gebruikt in relatie tot Hollywood. Het woord is… overleven

Mel Gibson

Gibson in Braveheart.
Gibson in Braveheart. ©

‘Kunt u in één woord uitleggen wat het geheim is van een bestendige Hollywood-carrière?’, vroeg een Italiaanse journalist tijdens de persconferentie voor Hagsaw Ridge, voorafgaand aan de première. ‘Eén woord?’, sprak Gibson, aarzelend. ‘Dat is het woord dat iederéén gebruikt in relatie tot Hollywood. Het woord is… overleven.’

Mel Colmcille Gerard Gibson. De 60-jarige die vanuit Australië de filmwereld veroverde, met rollen in Mad Max (1979) en het WO I-drama Gallipoli (1981). Sexiest Man Alive in 1985, volgens People magazine. Hij verbreedde zijn publiek met actiekomedies (de Lethal Weapon-reeks) en romantische komedies (What Women Want, 2000). Kreeg een Oscar voor beste film en beste regie overhandigd voor Braveheart, het door hem zelf geregisseerde, geacteerde en geproduceerde epos over William Wallace, de historische Schotse vrijheidsstrijder die (in de film dan) met blauw gelaat de Engelsen verjoeg.

‘HEY SUGAR TITS’

Recensie Blood Father (**)

Gibson zelf is de sterkste troef: de 60-jarige acteur oogt energiek, niet moe gestreden. Jean-François Richets eerste Engelstalige misdaadfilm is van begin tot eind voorspelbaar. Lees hier de hele recensie.

In 2004 herintroduceerde hij de reli-blockbuster met zijn kruisigingsfilm The Passion of the Christ, met 612 miljoen dollar aan recettes nog altijd de lucratiefste R-rated film (waarbij bezoekers onder de 17 moeten worden begeleid door een volwassene) in de geschiedenis. Zijn laatste speelfilmregie, het bloederige Inka-achtervolgingsspektakel Apocalypto uit 2006, leverde complimenten op van collega’s Tarantino en Scorsese.

En toen belandde de ster op de strafbank in Hollywood.

De ster belandde op de strafbank in Hollywood

Het begon met een autoritje met drank op, eveneens in 2006, plus het opgetekende commentaar van de verkeersagenten. ‘De Joden zijn de schuld van álle oorlogen’, zei Gibson tegen de man die hem aanhield. ‘Ben jij Joods?’ Een vrouwelijke collega van de agent sprak hij aan met ‘hey sugar tits’.

Het paste in een patroon: de Joden die er toch wel erg lelijk en naar uitzagen in The Passion of the Christ; Gibsons 98-jarige vader die graag publiekelijk de Holocaust ontkent; Gibsons zelf gefinancierde ultraconservatieve katholieke kerk, waar vaders inzichten worden gedeeld; actrice Winona Ryder die bekendmaakte dat Mel Gibson haar ooit een ‘oven-dodger’ (oven ontwijker) had genoemd, op een feestje.

ZWARTE LIJST

Je kon maar beter niet naast Mel staan, op een feestje

Bovennatuurlijk

‘Hij is een man in de slechtst mogelijke situatie denkbaar, midden in de hel op aarde, en hij gaat gewapend met enkel zijn geloof en overtuiging… en hij doet iets uitzonderlijks, iets bovennatuurlijk zelfs.’ Mel Gibson, niet over zichzelf maar over het hoofdpersonage in zijn film Hagsaw Ridge, bij de première in Venetië.

Mea culpa’s volgden, in de gebruikelijke talkshows. Plus behandelingen om zijn alcoholinname onder controle te krijgen. Het hielp niet, of te weinig. Gibson bleef bekendstaan als bron van zonderlinge en racistische scheldpartijen, nu weer – op tape – ruziënd met zijn ex-vriendin over de zorg voor hun dochter. Zijn agentschap maakte bekend niet verder te willen met de ster. Gibsons geplande bijrol in The Hangover 2 verviel, toen cast- en crewleden protesteerden: ze wensten deze acteur niet op hun set.

Je kon maar beter niet naast Mel staan, op een feestje. ‘Ik denk dat het erop neerkomt dat hij op de zwarte lijst staat, in de filmindustrie’, zei de met Gibson bevriende regisseur en scenarist (o.a. Lethal Waepon) Shane Black in gesprek met Business Insider. De ster had nog wel een paar vrienden over: Robert Downey Jr. stelde voor om Gibson een deel van Iron Man te laten regisseren (het kwam er niet van), Jodie Foster gaf Gibson een hoofdrol als depressieve man met handpop in haar film The Beaver (2011), een kolossale flop.

NIET OPGEVEN

Blijf meedoen, luidde zijn devies. Zelfs al moeten ze je niet

Andrew Garfield (r) in Hagsaw Ridge.
Andrew Garfield (r) in Hagsaw Ridge. © Mark Rogers

Gibson gaf niet op. Hij trad op in B-actievehikels als Expendables 3 en Machete Kills, getypecast als slechterik. Blijf meedoen, luidde zijn devies. Zelfs al moeten ze je niet. Gibson dook onaangekondigd op bij de première van Mad Max Fury Road, ging op de foto met zijn zichtbaar verraste vervanger, acteur Tom Hardy. En liet zich als award-aankondiger bij de Golden Globes meermaals beledigen door host Ricky Gervais, die zich excuseerde voor het feit dat hij Gibson alwéér op het podium moest roepen: ‘Ik leg de schuld voor deze verschrikkelijke situatie bij NBC. Mel legt de schuld bij – we wéten allemaal bij wie Mel de schuld legt.’

In Cannes ging de ster afgelopen mei over de loper met opgestoken duim, nieuwe 25-jarige vriendin aan de arm, ter ere van de première van Blood Father, een rechttoe-rechtaan B-actiefilm met Gibson als ex-gedetineerde en vader (vanaf donderdag in de Nederlandse bioscoop).

WEDEROPSTANDING

Voor Gibson de regisseur is er hoop

De organisatie van ‘s werelds belangrijkste filmfestival, dat van Cannes, liet Gibson op de slotavond de Gouden Palm uitreiken, aan Ken Loach. Het was een signaal: hier bij ons in Cannes, de tempel van de cinema, is Mel niet langer besmet. Of de acteur Gibson zich in Hollywood ooit nog uit de B-hoek weet te worstelen, is ongewis. Maar voor Gibson de regisseur is er hoop. De eerste recensies in de Amerikaanse vakbladen waren lovend: Gibson, ‘gespierd verhaalverteller’ (The Hollywood Reporter), filmt met ‘vakmanschap’ (Variety).

In november, als Hagsaw Ridge gaat draaien in de Amerikaanse bioscopen, zal duidelijk worden waar Gibson staat. Bij een hit gaan de deuren weer open. Zo niet, dan kan enkel Jezus hem nog redden, in Hollywood: het script voor The Passion 2 is in de maak, bevestigde Gibson deze week alvast. The Resurrection is de titel. Wederopstanding.

GOD EN GEWELD IN VENETIË

Regisseur Martin Koolhoven, met actrices Dakota Fanning en Emilia Jones.
Regisseur Martin Koolhoven, met actrices Dakota Fanning en Emilia Jones. © GETTY

Het 73ste filmfestival van Venetië is op de helft. Is de winnaar al opgestaan?

Het valt op. Al die films die op een of andere manier refereren aan religie, vaak in combinatie met geweld. Koolhovens calvinistische western Brimstone, natuurlijk. Mel Gibsons christelijke oorlogsdrama Hagsaw Ridge. En het bekwaam geregisseerde Une vie van Stéphane Brizé (La loi du marché), een film als een neerslachtig muziekstuk, naar het boek (1883) van Guy de Maupassant over een verkeerd gehuwde vrouw van adel. Stapsgewijs gaat ze ten onder, door toedoen van man, zoon en katholieke kerk. Ook Terrence Malicks documentaire Voyage of Time: Life’s Journey zit vol geweld, maar dan van de natuur. Lava-erupties en neerploffende meteoren, die eerst leven brengen en vervolgens (bijna) weer wegnemen, in een film over de opkomst en ondergang van onze planeet.

De Amerikaan Malick, ‘s werelds bekendste publiekschuwe regisseur, vroeg actrice Cate Blanchett de film aaneen te praten, of beter: voor te gaan in het gebed. ‘O leven, gever van het goede… jezelf scheppend in eindeloos veranderende vormen…’ Voyage of Time is op momenten wonderschoon, maar de prekerige toon irriteert.

Een kanshebber voor de Gouden Leeuw (en voor de prijs voor beste actrice) is de biopic Jackie van de Chileen Pablo Larraín (No), met Natalie Portman als Jackie Kennedy. Mét die zonderlinge spreekstem van Amerika’s geliefde first lady en haar typische, passief agressieve conversatiekunst. Ze was, zo leert de film, minder naïef dan de mensen om haar heen vermoedden.

Ook Jackie haakt even aan bij de reli-geweldthematiek. De weduwe van John F. Kennedy zegt tegen de priester die troostend zegt dat God in alles zit: ‘Dus ook in de kogel die John trof?’

De 73ste festivaleditie is over de helft. Buiten de competitie om zijn het vooral documentaires die opvallen. Neem Andrew Dominiks 3D-film One More Time with Feeling, een aangrijpend portret van muzikant Nick Cave, die werd getroffen door groot persoonlijke leed. Vanaf vandaag al wereldwijd te zien in de bioscoop en online, ook in Nederland. En de documentaire Austerlitz, een ongemakkelijk portret een van de vreemdste vormen van toerisme: de dagjesmens (met selfiestick) op bezoek in het voormalig concentratiekamp, van regisseur Sergei Loznitsa.

Bron VK

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s