Pleur op !

  1. ‘Ik kon maar één reactie geven!

    Samsom (PvdA) tegenover Rutte.
    Samsom (PvdA) tegenover Rutte. © ANP

    De discussie over ‘pleur op’ is nog gaande. Rutte zegt dat hij heel bewust het fragment heeft gekozen van de Turks-Nederlandse mannen die demonstreerden op de Erasmusbrug. Hij heeft willen normeren, zegt de premier. Maar ook als het op racisme aankomt legt hij de norm neer. ‘Racisme dat is het domste dat je kunt doen.’

    Roemer van de SP zegt dat de Kamer bezwaar maakt tegen het feit dat hij zich tot hetzelfde niveau verlaagt als die zich misdragende man.

    Buma van het CDA: ‘U zegt: als de ander zegt rot op, dan zeg ik pleur op. Zegt u dat ook tegen de artsen, tegen de leraren, tegen de conducteurs?’ Rutte stelt: ‘Kijk de beelden terug. Dit is wat ik vind. Als je die beelden ziet, kan er eigenlijk geen andere reactie zijn. Er staat een Turkse Nederlander die in de camera tegen heel Nederland roept: oprotten. Dan kan ik maar één reactie geven!’

    Buma verwijt Rutte uit te zijn op ‘puur effectbejag’. Rutte: ‘Dit is het verschil tussen Buma en mij. Buma praat over normen en waarden, ik stel normen en ik handhaaf.’

    Wilders complimenteert Rutte met zijn ‘pleur op’, maar vraagt ook daden bij de stoere woorden. ‘Hoe gaat u ervoor zorgen dat ze ook oppleuren?’ Rutte stelt dat Wilders zijn woorden ten onrechte letterlijk neemt. ‘Het ging mij om normeren, dat je niet kunt shoppen in onze verworvenheden.’ Wilders concludeert: ‘Dan snap ik het: pleur op betekent blijf hier.’

  2. 22 september 2016, 15:25

Bron Volkskrant

Leave a Reply

