Hij was de chagrijnigste baas ter wereld

davisobit-superjumbo

Hij was de chagrijnigste baas ter wereld

Postuum – Edward Mike Davis (85)

‘Waag het niet tegen mij te praten als je mij ziet’, schreef hij in een van zijn memo’s. ‘Als ik met je wil praten, dan zal ik het initiatief nemen. Voor de rest wil ik mijn keel sparen. Ik ga die niet ruïneren door een van jullie te woord te staan.’

Er worden op kantoor geen verjaardagspartijtjes gehouden, taart geserveerd of andere festiviteiten gehouden

Edward Mike Davis in een beruchte memo in 1978

Hij gold als een van de meest kleurrijke ondernemers in de VS. Hij was eind jaren vijftig privé-chauffeur van Miss Helen Bonfils, de dochter van de steenrijke oprichter van de Denver Post Frederick Bonfils. In 1959 trouwde hij met de al 69-jarige Miss Bonfils. Zelf was hij toen 28 jaar. Ze scheidden in 1971 en zij overleed een jaar later. Hij was toen al eigenaar van de in Houston gevestigde oliemaatschappij Tiger Oil. Hij kreeg de naam van ‘Tiger Mike’ vanwege zijn JR Ewing-achtige handelswijze. Hij was een echte wildcat – een ondernemer die naar olie ging boren in gebieden waar nog nooit olie was gevonden.

De maatschappij ging in de jaren tachtig failliet. Maar Edward Mike Davis bleef bekend, vooral dankzij de publicatie van een serie memo’s die hij in zijn tijd bij Tiger aan zijn werknemers had verzonden. ‘Er worden op kantoor geen verjaardagspartijtjes gehouden, taart geserveerd of andere festiviteiten gehouden’, schreef hij op 8 februari 1978. ‘Hier worden zaken gedaan. Als je iets wilt vieren, doe je dat in je eigen tijd na kantooruren.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Hij was de chagrijnigste baas ter wereld
© .

Hij werd hiermee een bekende Amerikaan. Onlangs kwam hij nog in opspraak vanwege zijn bemiddeling voor de bekende investeerder Kirk Kerkorian bij het verwerven van de  oliemaatschappij Delta Petroleum. Kerkorian betaalde 684 miljoen dollar voor Delta. Hiervoor betaalde hij Davis 5 miljoen dollar. Later bleek Delta een failliet bedrijf te zijn. Kerkorian beschuldigde Davis hem erin te hebben laten stinken. De zaak werd uiteindelijk geschikt. Na de scheiding van Bonfils leefde hij samen met Phyllis McGuire, een van de leden van het zangtrio McGuire Sisters dat nummer één hits had met Sugartime en Sincerely.

Opmerkelijke uitspraken van Edward Mike Davis

Over kattenbelletjes die met de hand waren geschreven:
‘Met de hand schrijven kost meer tijd dan typen. Je verdoet je tijd en – wat belangrijker is – je verdoet ook mijn tijd. Als je niet kan typen, moet je het leren.’

Over werknemers die sigaretten gingen halen:
‘Ik stel voor dat jullie voldoende sigaretten bij je hebben om te kunnen roken, omdat – in Gods naam – jullie niet weg hoeven om ze te gaan kopen tijdens werktijd.’

Over mensen die zaken wegnamen van zijn bureau:
‘Ik stel het niet op prijs dat mensen in mijn kantoor komen en zichzelf daar te goed doen aan mijn snoepjes, sigaren, geneesmiddelen en andere persoonlijke bezittingen…Ik vind het niet erg om iets weg te geven, maar ik eis wel het privilege op dit te weten zodat ik het eerst aan mijzelf kan geven.’

Over mensen met lang haar:
‘Mensen die hun haar laten groeien tot over hun oren zodat ik die oren niet meer kan zien, wassen zich niet. En als ze zich niet wassen, dan stinken ze. En als ze stinken wil ik die klootzakken niet in mijn buurt hebben.’

Over vloeken:
‘Ik vloek. Maar omdat ik de eigenaar ben van dit bedrijf is dat mijn voorrecht. En dat voorrecht geldt niet voor een van de andere werknemers. Dat is het verschil tussen jullie en mij en zo wil ik het ook houden. Er zal voor altijd niet worden gevloekt door werknemers – man of vrouw – in dit kantoor.’

Hij was de chagrijnigste baas ter wereld
© .

Leave a Reply

