Drie Nederlandse Trump-aanhangers van het eerste uur en twee verklaarde tegenstanders bespreken de eerste maanden van zijn presidentschap.

Zij steunen (of verafschuwen) Trump nog steeds

Drie Nederlandse Trump-aanhangers van het eerste uur en twee verklaarde tegenstanders bespreken de eerste maanden van zijn presidentschap.

‘Erger dan ik vreesde’

Klaas Jaap Breetvelt (45), consultant in ontwikkelingssamenwerking
Klaas Jaap Breetvelt (45), consultant in ontwikkelingssamenwerking ©

Klaas Jaap Breetvelt (45), consultant in ontwikkelingssamenwerking

‘Het is erger dan waar ik bang voor was. Van het inreisverbod ben ik zo ongelooflijk geschrokken. ‘Wat voor idioot ben jij?’, dacht ik. Trump heeft werkelijk geen flauw benul van wat er in het buitenland gebeurt. Hij heeft geen historisch besef. Ook zijn toestemming voor de bouw van de omstreden Dakota-pijplijn vind ik werkelijk te schunnig voor woorden. Gelukkig is dat (deels) tegengehouden. Rechters en Amerikaanse staten liggen op een aantal punten dwars. Veel beleid wordt goddank afgezwakt. Het blijft onvoorstelbaar dat een land voor zo’n mafkees kiest.’

‘Hoort niet thuis in het Witte Huis’

Gerrinda Janssens (44), secretaresse.
Gerrinda Janssens (44), secretaresse. ©

Gerrinda Janssens (44), secretaresse

‘Mijn verwachtingen over Trump zijn uitgekomen. Zijn wil is wet en hij stelt zichzelf boven de wet. De medemenselijkheid ontbreekt. Ik begrijp dan ook niet hoe een deel van de zwarte mensen en latino’s, of welke afkomst dan ook, op hem hebben kunnen stemmen. Trump mag dan een succesvol zakenman zijn, dat maakt hem nog geen goede president. Hij hoort niet thuis in het Witte Huis. Hij negeert de wetenschap door Amerika terug te trekken uit het klimaatakkoord. In zijn ogen bestaat klimaatverandering niet. Maar dat betekent dat hij het klimaatprobleem gewoon bij de rest van de wereld neerlegt.’

‘Ik smul van zijn optreden’

Ryan Boer (36), loodgieter.
Ryan Boer (36), loodgieter. ©

Ryan Boer ( 36), loodgieter

‘Al met al ben ik tevreden over zijn eerste maanden als president. Met de terugtrekking uit het klimaatakkoord en het strenge immigratiebeleid houdt hij zich aan zijn verkiezingsbeloften. Tegelijkertijd blijft hij er op Twitter en in mediaoptredens net zo hard met gestrekt been in vliegen als voor zijn verkiezing. Daar smul ik van: iemand die ad rem en zonder meel in zijn mond zegt wat hij denkt. Ik snap dat zijn taal niet iedereen aan staat, maar dan weet je in ieder geval wel wat je eraan hebt. Dat heb ik liever dan een president die zich voor de bühne op de vlakte houdt, maar achter de coulissen andere plannetjes aan het smeden is.’

‘Nog steeds blij met hem’

Hajo Smit (50), schreef een boek over Trump

‘Ik ben nog steeds blij met Trump als president, zeker als ik kijk naar wat het alternatief was. Gelukkig heeft hij het land snel uit het klimaatakkoord getrokken, dat is voor mij als klimaatscepticus erg belangrijk. Als pacifist maak ik me wel zorgen; ik hoop niet dat hij zich in een nieuwe oorlog stort, bijvoorbeeld met Iran. Het valt me daarnaast tegen hoelang het duurt voor hij de echt grote besluiten erdoor krijgt, zoals de herziening van het gezondheidsstelsel. Ik dacht dat hij genoeg zou hebben aan een termijn, maar je ziet nu dat het een klus van de lange adem is. Daar heeft hij zeker nog een tweede termijn voor nodig.’

‘Ik sta achter zijn beleid’

Henk-Jan van Schothorst (50), directeur Transatlantic Christian Council.
Henk-Jan van Schothorst (50), directeur Transatlantic Christian Council. ©

Henk-Jan van Schothorst (50), directeur Transatlantic Christian Council

‘Trump is een nieuw fenomeen in de politiek. Er is nu een president die doet wat hij zegt. Als hij zijn toon wat zou matigen, zou hij nog meer bereiken. Ik ben geen Trump-man, maar ik sta wel achter zijn beleid. Zijn pro-lifestandpunten liggen dicht bij mijn christelijke waarden. Ook het besluit om transgenders geen toegang te geven tot mannen- én vrouwentoiletten vind ik goed. Dat wil je gewoon niet hebben. En het is goed dat Obamacare mogelijk wordt teruggedraaid. Als de overheid een zorgverzekering verplicht stelt, voelen mensen geen eigen verantwoordelijkheid meer om voor elkaar te zorgen.’

 

 

 

Leave a Reply

