Icoon van de Franse pop muziek Françoise Hardy overleden R.I.P

De Franse zangeres Françoise Hardy is op 80-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar zoon Thomas Dutronc op sociale media laten weten. Hardy leed al geruime tijd aan keelkanker.

Redactie 12 juni 2024, 03:42

Françoise Hardy in New York in 1965.Beeld AFP

Hardy werd bekend als zangeres, ook in Nederland, met grote hits als Tous les garçons et les filles (1962) en Comment te dire adieu (1968). Het Amerikaanse magazine Rolling Stone plaatste haar als enige Franse artiest in de lijst van 200 beste zangers en zangeressen aller tijden.

De Volkskrant Kunst & Cultuur

Ontvang elke week het laatste kunstnieuws en de belangrijkste recensies, interviews en beschouwingen.Inschrijven

In 2015 zette Hardy een punt achter haar carrière, toen ze al meer dan tien jaar tegen lymfeklierkanker vocht. In 2018 werd ook nog eens keelkanker bij de zangeres vastgesteld. In de Franse media vertelde Hardy openhartig over de gevolgen van de talrijke behandelingen die ze moest ondergaan.

‘Mijn hoofd is 55 keer bestraald. Het gevolg is dat ik een groot deel van mijn geheugen kwijt ben. Mijn evenwicht is verstoord, wat me beperkt in mijn bewegingen. Radiotherapie heeft misschien mijn leven gered, maar ze heeft er een absolute nachtmerrie van gemaakt’, zo zei de Française in een interview met Paris Match. ‘En het stopt maar niet. Ik had niet gedacht dat ik zo’n moeilijk levenseinde zou meemaken.’

Françoise Hardy in 1988.Beeld AFP

Melancholische ballads

Hardy, geboren in Parijs in 1944, brak kort na haar eindexamen in 1962 door met het nummer Tous les garçons et les filles, dat ze zelf had geschreven en waarvan twee miljoen exemplaren werden verkocht. Met haar melancholische ballads werd Hardy in die tijd de bekendste figuur van de yé-yé, de Franse variant van de Britse beatmuziek uit die tijd.

Niet alleen haar stem, ook haar looks – met haar lange haren naturel gestyled en gekleed in jeans of een minjurk- bekoorden velen. Internationale sterren als Bob Dylan, Mick Jagger en David Bowie waren bewonderaars van Hardy. In 1963 nam de zangeres voor Monaco deel aan het Eurovisiesongfestival met het nummer L’Amour s’en va. Ze werd vijfde.

Hardy brak ook door in de filmwereld, onder meer met rollen in Château en Suède (1963) en Une balle au cœur (1966). En met haar dromerige blik en ranke figuur werd ze een muze voor modeontwerpers als André Courrèges, Yves Saint Laurent en Paco Rabanne.

Hardy, getrouwd met acteur Jacques Dutronc, had het de laatste jaren steeds zwaarder door haar ziekte. Eind vorig jaar zei ze dat ze hoopte om snel en pijnloos te sterven. Ook in het verleden sprak ze zich al uit voor de mogelijkheid van euthanasie, maar dat lag gevoelig in Frankrijk dat een strengere wetgeving heeft dan Nederland.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/12/francoise-hardy-verklankte-de-tristesse-van-jongvolwassenen-a4856152

Leave a comment